augustus 12

Ik lig wakker van mijn werk

Acceptance and Commitment Therapy, Burnout, Loopbaanbegeleiding, Positieve Psychologie, Stress

0  comments

Drukke dag op het werk ... een boodschap doen, gaan sporten, kinderen halen

Thuiskomen, eten maken, kindjes huiswerk

Kindjes douchen, zelf douchen, pyama aan

.... éééééééén PLOF! De zetel in en lekker relax naar Sara of Thuis of Familie kijken ... effe het hoofd leegmaken


Op tijd bed in, want morgen is het weer werkendag! En dat is ok om op tijd in bed te gaan want je bent wel moe.

Aaaah ... zalig slapen


En dan begint het in je hoofd te malen
.... een gedachtenstroom à la Niagra Falls komt op gang!

"Wat bedoelde mijn baas daarstraks toen hij zei "We zullen nog wel zien?""

"Karin en Jacqueline deden zo anders precies"

"Achteraf gezien was die presentatie toch maar niks"

"Zou ik aan de mama van Thomas vragen of zij onze Jan meeneemt naar de tennis? Nee, dat kan ik niet doen, want hoe kom ik dan over"

"Ik voel precies al een paar dagen een rare pijn in mijn hoofd, wat zou dat zijn"

"Dat is precies zoals oma dat had, zou ik hetzelfde hebben, het is misschien de voorbode van een herseninfarct"

"Waarom kan ik nu weer niet slapen, ik ga weer niet kunnen slapen, en ik moet op om 7u. Ik geraak nooit de dag door als ik zo wenig geslapen heb"

Ongeveer 33 - 37  % van de Vlamingen heeft last van slecht slapen! Je bent dus niet alleen. Maar daar ben je vet mee natuurlijk. Je zit er wel mee. 

Het goeie nieuws is, je kan er wat aan doen!

Goede slaaphygiëne

Onder slaaphygiëne wordt verstaan: alle adviezen om uitlokkende of onderhoudende factoren van slaapproblemen te behandelen.

Ik geef je graag enkele mee. Wanneer je wakker ligt van je werk kan je volgende dingen eens proberen te doen

  • Bouw regelmaat op  -  Elke dag op hetzelfde uur gaan slapen en op hetzelfde uur opstaan creëert rust voor je hersenen. Je kan een soort van avondritueel aannemen 
  • Geen schermpjes anderhalf uur voor het slapengaan- Veel mensen nemen hun smartphone of tablet nog mee naar bed om nog snel wat op social media te scrollen. Dat is echt niet bevorderlijk voor je slaap. Je melatonine-aanmaak wordt ontregelt. Tegen de avond verhoogt je melatonine-niveau en zo weet je systeem dat het slaaptijd is. Naarmate de ochtend dichterbij komt, daalt je melatonine weer en zo weet je systeem dat het tijd is om op te staan. Je melatonineregeling gebeurt op basis van licht. En door het licht van de schermpjes, geef je je lichaam onterecht de indruk dat het nog licht is en dus geen tijd om te gaan slapen
  • Geen zware maaltijden voor je gaat slapen - Zware maaltijden moeten nog verteerd worden. En zo vlak voor het slapen creëert dat onrust in je lichaam
  • Vertraag naarmate de avond vordert - Ga een korte wandeling maken of doe aan meditatie of mindfulness. Vertraag en komt uit de drukte van de dag die gepasseerd is.
Ja maar ... en dat gepieker dan?

Dat gepieker komt voort uit stress en spanning ... du-uh, een open deur is ingetrapt.

Het is niet een "probleem" dat zich in dat bed zal oplossen. Om meer rust te brengen in je hoofd, is het nodig om actie te gaan ondernemen in de tijd dat je NIET in dat bed ligt. En jezelf te gaan toeleggen op het tot rust brengen van je systeem en gaan stil te staan bij waar die onrust vandaan komt. 

Vanuit Acceptance and Commitment Therapy zijn er zeker een aantal vaardigheden die je kan trainen en die je gaan helpen

  • Gedachten zijn geen feiten  -  Wanneer je gedachten voor waar aanneemt, reageert je lichaam fysiek op de emotie die de gedachte met zich meebrengt. En dat is wat wij vaak doen, gedachten voor waar gaan aannemen. En of een gedachte nu waar of niet waar is, dat is niet het punt. Stel je eerder de vraag of een bepaalde gedachte helpend is of niet-helpend. Is het aandacht geven aan en het handelen naar deze gedachte echt de moeite waard? Brengt dit je dichter bij hoe je zou willen zijn?
  • Gebruik je adem als anker - Geen adem, geen leven, zo simpel is het. Onze ademhaling is cruciaal in ons bestaan. Je adem is er altijd. Ademhalingsoefeningen hebben een rustgevend effect op je lichaam. Door je te leren focussen op je ademhaling, kan je ademhaling als anker dienen om de rust te bewaren. 
  • Weten wat je wil  - Wanneer je je leven inricht in lijn met wat jij belangrijk vindt, dan ervaar je een gevoel van voldoening. Sta jij daar wel eens bij stil wat voor jou belangrijk is in dit leven? Wie wil je zijn als werkmens? Wie wil jij zijn als partner, ouder, zoon, dochter, vriend(in) ...? We staan niet zo vaak stil bij onze waarden. Toch zijn die belangrijk! Ook als het op je werk aankomt. Zeker als het op je werk aan komt, want je spendeert heel wat tijd en energie op je werk. De typische momenten dat we met waarden geconfronteerd worden, zijn de momenten wanneer we geconfronteerd worden met de eindigheid van ons leven vb wanneer iemand overlijdt of ziek wordt...
  • Neem actie! - Ga echt aan de slag en richt je leven in naar wat jij belangrijk vindt. Het zal je een diep gevoel van voldoening geven. Het zal je een soort van rust geven waar je zo erg naar snakt.

Tags

ACT, stress


Je hebt misschien ook nog interesse in

Werkverslaving

ACT in alles wat ik doe…

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

>